-
řízení EIA:
MZP257 Vodochodské letiště
-
obsahuje:
Podmínky souhlasného stanoviska EIA MZP 257 Vodochodské letiště
-
Celkový počet pohybů letadel za rok:
35 000
-
Počet letových dnů za rok:
365
-
Průměrný počet pohybů za den (celoroční průměr):
96
-
Průměrný počet pohybů v charakteristickém letovém dni:
141
-
Maximální počet opožděných příletů v noční době (22:00 -
24:00) za rok:
730
-
Maximální počet opožděných příletů v noční době (22:00 -
24:00) za kalendářní den:
4
-
Počet pohybů letadel v noční době (24:00 - 6:00):
0
-
Průměrný denní počet letů s využitím letištního provozního
okruhu v charakteristickém letovém dni:
5
-
Plánovaný roční počet odbavených cestujících:
3 500 000
-
Průměrný denní počet odbavených cestujících:
9 600
-
Počet odbavených cestujících ve špičkovém dni:
16 780
-
Počet odbavených cestujících ve špičkové hodině:
1 200
-
Celkový počet parkovacích míst:
572
-
Celkový počet stání pro autobusy:
6
-
provozní podmínky:
- Přibližovací světelnou soustavu a návěstidla dotykové zóny RWY
rozsvěcovat jenom po nezbytnou dobu před přistáním letadla;
přibližovací světelnou soustavu vybavit směrovými návěstidly -
světelný paprsek bude vyzařován pouze ve směru definovanémv
předpisu L14.
- Z hlediska zajištění odpovídající úrovně provozní bezpečnosti
udržovat na letišti pohybovou plochu kontinuálně tak, aby byla
zajištěna její naprostá čistota a bezprašnost; letiště bude mít
zaveden a propracován systém důkladné údržby a čištění pohybové
plochy; v provozní době bude probíhat průběžné čištění a mytí
pohybové plochy letiště pro zajištění odpovídající úrovně provozní
bezpečnosti.
- V rámci prováděné údržby letištních ploch pravidelně
odgumovávat zatížené letištní plochy; vlastní odstraňování
pogumování provádět vysokým tlakem vody za použití speciálních
vozidel vyvinutých pro práci bez chemikálií; tato vozidla budou
vybavena vlastním zdrojem napájení, odsávacím systémem a
hydraulickým pohonem, který umožňuje pojezd nejnižšími
rychlostmi.
- Letiště Vodochody budou využívat pouze letadla s rozpětím
křídel do 36 m, s výjimkou ojedinělých letů nezbytných pro
zajištění výrobního programu AERO Vodochody AEROSPACE, a. s., (dle
historických dat lze předpokládat cca 4 lety za rok).
- Letiště Vodochody budou využívat pouze letadla certifikovaná
podle ICAO Annex 16/1, část II, u kterých součet hodnot rozdílu
hlukových hladin uvedených v osvědčení hlukové způsobilosti od
odpovídajících limitních hodnot podle příslušné hlavy časti II
dokumentu ICAO Annex 16/1 je větší než 4,9 EPNdB; tato podmínka
neplatí pro letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 9 tun
a pro letadla, která využijí letiště Vodochody v souvislosti s
výrobním programem AERO Vodochody AEROSPACE, a. s.; tato výjimka
nezbavuje provozovatele letadel povinnosti používat provozní
postupy, které jsou z hlediska hlukových dopadů co nejšetrnější
vůči okolí letiště.
- Na letišti Vodochody bude uskutečněno maximálně 35 000 pohybů
letadel za rok, přičemž pohybem letadla se rozumí start nebo
přistání letadla.
- Při plánování využití letiště a uzavírání smluvních vztahů s
jednotlivými dopravci s ohledem na minimalizaci vlivů hluku v
ukazateli LDVN směrovat hlavní využití letiště v kategorii
dopravních letadel, vojenských letadel a vrtulníků do denní doby
6:00 – 18:00 hodin, v době večerní (18:00 – 22:00 hodin) plánovat
pouze nezbytné pohyby letadel.
- V noční době, tj. od 22:00 do 06:00 hodin ráno, nebudou
realizovány žádné starty, nebudou plánována žádná přistání, nebude
prováděno okruhové (zejména výcvikové) létaní; provoz letiště v
noční době bude omezen maximálně do 24:00 hodin (tj. 22:00 do 24:00
hodin) a to pouze pro neplánované zpožděné přílety; počet
takovýchto příletů nesmí překročit max. 4 pohyby za jeden
kalendářní den a 730 pohybů za jeden kalendářní rok;
- V době od 24:00 do 06:00 hodin bude letiště pro vzlety a
přistání uzavřeno
-
V rámci pozemních operací letadel respektovat
-
podmínky:
- motorové zkoušky dopravních letadel v jiném než volnoběžném
režimu provádět pouze na stanoveném a nově vybudovaném motorovém
stání s patřičnými protihlukovými opatřeními, a to pouze v denní
době od 6 do 18 hodin; ve večerních hodinách (18:00 do 22:00 hodin)
pouze ve výjimečných případech; v případě víkendů budou motorové
zkoušky povoleny pouze v době od 9:00 do 18:00 hodin;
- brzdění reverzací tahu minimalizovat pouze na stavy nouze, v
noční době nepoužívat vůbec s výjimkou případů, kdy je to nutné z
bezpečnostních důvodů
- provoz pomocných energetických („APU“) jednotek bude povolen
pouze na dobu nezbytně nutnou pro připojení pozemního zdroje
energie
- zákaz provádění jakýchkoliv motorových zkoušek v noční
době.
- Na letišti bude zaveden systém CDM (Collaborative Decision
Making), který umožní optimalizovat okamžik spuštění motorů a
minimalizovat dobu chodu leteckých motorů na zemi.
-
Postupy po vzlety a přistání budou respektovat
-
zásady:
- vzlet ve směru 28 nesmí být především pro kategorie dopravních
letadel, vojenských letadel a vrtulníků realizován v přímém směru;
odlet je odkloněný ihned po vzletu o 15° doleva; tento postup
eliminuje přelet přes centrální část obce Dolany. Potom letadlo
pokračuje kurzem přibližně 270°, jeho řízení přebírá Řízení
letového provozu ČR a bude napojeno na odletové tratě z letiště
LKPR (kódové označení letiště Ruzyně; dále jen „LKPR“)
- způsoby provedení vzletu, odletu, příletu a přistání upravovat
podle moderních poznatků o protihlukových postupech
- pro obě dráhy publikovat požadavek na standardní úhel stoupání
v rozsahu 6-10° a na minimální úhel stoupání 5° pro omezení hluku,
stejně jako na LKPR
- vzlet ve směru 10 nesmí být veden v celé délce v přímém směru.
V tomto přímém směru bude veden pouze v počáteční fázi. Mezi obcemi
Panenské Břežany a Bašť z důvodu vyhnutí se zástavbě obce Bašť a
Líbeznice následuje zatáčka doleva o 45°, tj. cca 5 300 m od bodu
rozjezdu; dráha letu je navržena tak, aby vedla mimo obec Předboj;
napojení na tratě LKPR je na stejném principu jako v případě odletů
z dráhy 28;
- pro lety podle přístrojů (Instrument Flight Rules - „IFR“) ve
směru RWY 28 realizovat pravidla pro přílet po stejné příletové
trati jako pro LKPR a LKKB (LKKB – kódové označení letiště Kbely)
až do bodu ERASU (ERASU – radionavigační bod zahájení přiblížení
pro LKPR); potom již samostatný postup pro LKVO, který musí být ve
vzdálenosti minimálně 5 námořních mil od bodu dotyku již v přímém
směru, s úhlem klesání 3° z minimální letové hladiny 2 500 stop nad
mořem (cca 450 m nad úrovní letiště); příletová trať na RWY 28 je
možná z 3 navigačních bodů IAF SULOV, IAF EKROT a IAF PRAHA; z
prvních dvou bodů je možné realizovat CDA přiblížení (přiblížení
kontinuálním sestupem)
- směr 10 RWY není vybaven pro přesné přístrojové přiblížení a
bude prozatím realizován vektorováním letadla řídícím letového
provozu; finální řešení přiblížení bude vytvořeno ve spolupráci s
Řízením leteckého provozu České republikyv souvislosti s finalizací
standardních příletových tratí na letiště Ruzyně
- dle pravidel pro let za viditelnosti („VFR“) přiblížení na
LKVO (mimo přímých přiblížení v ose dráhy, tj. s maximální
odchylkou ±15° od osy dráhy) proběhne tak, že se letadlo zařadí do
řídícím určené polohy na okruhu a přistává po definovaném
okruhu.letové výšky malého okruhu musí být dodrženy minimálně 350 m
AGL (nad zemí) a na velkém okruhu 600 m AGL.
- Po dosažení 1 400 pohybů proudových letadel za rok (cca 5%
konečné kapacity) zahájit reálná měření hluku z leteckého provozu a
zbytkového hluku v předpokládaných oblastech a zahájit práce na
finalizaci výběru vhodné lokality a konkrétních monitorovacích
bodů, včetně zajištění budoucích smluv o pronájmu měřicích
míst.
- Po dosažení 1 400 pohybů proudových letadel v
charakteristickém letovém období (cca 5% konečné kapacity) bude v
následujícím roce zahájen postupně průběžný monitoring hluku z
leteckého provozu a to tak, aby prioritně byl zprovozněn
monitorovací bod v lokalitě Panenské Břežany.
- Plné nasazení a plná funkce monitorovacího systému
kontinuálního monitoringu hluku pro kontrolu navrženého OHP bude
při dosažení 2 800 pohybů proudových letadel za rok (cca 10%
konečné kapacity).
- Provoz systému monitoringu hluku bude garantován nezávislou
příslušně akreditovanou laboratoří a kontrolován orgánem ochrany
veřejného zdraví.
- Systém monitoringu hluku bude sloužit k ověření správnosti
výpočtového modelu hlukového zatížení území z budoucího provozu
letiště a jeho porovnání s reálně naměřenými hodnotami a pro
případná opatření na eliminaci hlukového zatížení území.
- Systém monitoringu hluku bude mít zajištěn výstup ke
zveřejnění výsledků, kontroly a postupů.
- Systém monitoringu hluku bude využíván pro informování
kompetentních orgánů státní správy, dotčených obcí a veřejnosti o
hlukové zátěži v okolí letiště na internetu, o dodržování podmínek
OHP a o účinnosti protihlukových opatření.
- Systém monitoringu hluku bude využíván k důsledné kontrole
dodržování zákonných ustanovení na poli ochrany zdraví obyvatel
před hlukem
- Zajistit nezávislou kontrolu věcné správnosti provádění
monitoringu hluku a výsledků měření (Úřad pro civilní letectví, KHS
Středočeského kraje).
- Systém monitoringu hluku vybavit predikčním modelem; pokud
bude signalizováno, že by mohlo dojít k překročení zákonem
stanovených hygienických limitů v chráněných venkovních prostorech
a v chráněných venkovních prostorech staveb stanovených v § 30
odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., které vznikly před datem účinnosti
opatření obecné povahy o OHP letiště Vodochody, budou
provozovatelem letiště neprodleně navržena organizační a technická
opatření (např. snížení maximálního možného počtu pohybů letadel za
rok, úprava vzletových a přistávacích postupů apod.), která zajistí
dodržování hlukových limitů pro uvedené chráněné venkovní prostory
staveb; tato opatření budou projednána s Úřadem pro civilní
letectví a KHS Středočeského kraje; provozovatel letiště bude
podávat informaci o plnění těchto opatření, kterými musí být
zajištěno bezpečné plnění hygienických limitů; zvláštní pozornost
bude věnována případu podstatné změny složení leteckého
parku.
- Predikčnímu modelu bude podroben každý roční letový plán
letiště na následující rok; v případě, že bude signalizováno
překročení zákonem stanovených hygienických limitů, bude příslušný
roční plán upraven tak, aby k překračování limitů nemohlo dojít; v
případě prokazatelného překročení zákonem stanovených hygienických
limitů bude provoz záměru zastaven či přerušen do doby řádné
nápravy.
- Po uvedení letiště do provozu provést ověření zvukových
izolačních vlastností obvodového pláště všech objektů Střední školy
letecké a výpočetní techniky; v případě nevyhovění hygienickým
limitům navrhnout dodatečná protihluková opatření na obvodových
pláštích objektů školy, u nichž nebudou splněny hygienické limity
pro chráněný vnitřní prostor staveb.
- Provozovatel letiště Vodochody zajistí na své náklady
administrativně technická a organizační opatření při provozu
letiště tak, aby nebyly překračovány limity hluku v chráněných
venkovních prostorech a v chráněných venkovních prostorech staveb
stanovených v § 30 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb.; uvedená opatření
bude pravidelně konzultovat s Úřadem pro civilní letectví a KHS
Středočeského kraje.
- V rámci provozu letiště Vodochody věnovat v rámci monitoringu
hluku pozornost všem stavbám bytových a rodinných domů, stavbám pro
školní a předškolní výchovu a pro zdravotní a sociální účely, jakož
i funkčně obdobným stavbám definovaným zákonem č. 258/2000 Sb.,
které vyžadují v rámci provozu letiště Vodochody zajištění ochrany
v souvislosti s chráněným vnitřním i vnějším prostorem
stavby.
- Provozovatel letiště bude aktivně spolupracovat při zřízení
Sdružení obcí dotčených provozem letiště Vodochody; nabídka
kompenzačních opatření bude vycházet z Veřejného příslibu letiště
Vodochody ze dne 11. 8. 2011; aktualizace kompenzačních opatření za
zvýšení vlivů na životní prostředí bude směrována do posílení
plateb za jednoho cestujícího, resp. za jeden pohyb letadla v
povoleném režimu; kompenzace za porušení podmínek („nákup výjimek“)
budou vyloučeny; nepočítat s tím, že výjimky z podmínek stanoviska
EIA jsou možné.
- Kompenzace nejvíce hlukově exponovaným obcím Dolany, Bašť a
Panenské Břežany ze strany provozovatele letiště směřovat nejen do
oblasti životního prostředí a veřejného zdraví, ale i do zlepšení
podmínek školní a předškolní výuky dětí (protihluková opatření na
objektech, nižší počet dětí ve třídách, vybavení k výuce, apod.) a
dalších opatření ke zlepšení kvality bydlení.